Försäkring av solcellsanläggning

Hem Forum solceller Ekonomi Försäkring av solcellsanläggning

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10324
    ChristerE
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hur försäkra solcellsanläggning? Installerade en solcells anläggning på mitt villatak, 9 kWh anläggning. Har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag samt ytterligare ett par om vilka villkor som gäller. Blev överraskad av att flertalet hänvisar till vanliga villkoren för maskinutrustning i villan, dvs avskrivning på 10-15 år. Har efterfrågat separat försäkring på anläggningen men verkar som om ingen tänkt på detta. Tycker det är märkligt med tanke på förväntad livslängd. Förväntar mig mest att det borde vara motsvarande annan fast installation i villan möjligen med reservation för växelriktaren. Okunskap verkar råda då en del verkar blanda ihop med förlängd garanti. Är det någon som har funderat kring detta försäkring?

    #10401
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Intressant fråga. När jag frågade vårt dåvarande försäkringsbolag för några år sedan eller så hade de svårt att förstå vad solceller var för något, men slutsatsen blev väl då att den ingick i den vanliga hemförsäkringen.

    Gissar att det knappast är någon småhusägare som har separat försäkring för sin solcellsanläggning. Frågan är också om det är lönt? Modulerna har en effektgaranti på 25 år. Det skulle vara om modulerna blir stulna då, hur stor nu den risken är…

    Växelriktaren får man kanske byta en gång under livslängden, men vilken nytta skulle en försäkring göra? Om man får inbrott i huset är sannolikt inte växelriktaren det första man tar.

    När en givarbox och några givare gick sönder på grund av åska i forskningssystemen i MW-parken utanför Västerås ingick en sådan skada inte i leverantörens produktgaranti. Men det är väl få småhusägare som har sådan loggningsutrustning.

    #10582
    ChristerE
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Sorry, missat ditt svar;
    Jodå, den ingår i vanliga villaförsäkringen med motsvarande villkor som disk- tvätt-maskin och annan maskinutrustning. Ingen hänsyn till att man köper en anläggning för bruk i kanske 40-50 år. Stöld är inte det första som jag tänker på även om jag nyligen drabbades av sådan.
    Att få solceller stulna på taket, nja…. håller med om att det inte är någon större risk utan det jag här mer tänker på är eventuell brand, kortslutning med brand eller nu i fyrverkeritider, vad händer om en raket hamnar på en modul? Vilken effektgaranti skulle ta detta, gissar till ingen. Här har man inte mycket nytta av effektgaranti på 25 år. Samma sak gällande växelriktare, om du får en annan påverkan ex sönderslagen växelriktare i s m inbrott, åsknedslag som “blåser ut” el o elektronik fastigheten, vattenskada som olyckligt slår ut växelriktare.
    Sedan så kan man naturligtvis ställa sig frågan om det lönar sig att försäkra den men som vanlig villaägare som borde det kunna ha bättre villkor än dagens avskrivning på 10-15 år.

    #10662
    BengtR
    Deltagare
    • Inlägg: 4

    Hör med försäkringsbolaget vad det kostar att teckna en maskinskadeförsäkring för anläggningen, det vore intressant att höra. Det har vi för pumphuset vi har gemensamt med grannarna.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.