Flera växelriktare

Hem Forum solceller Tekniker Flera växelriktare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12656
    JoeHill
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej,

    Kan man ha flera växelriktare? Vill kunna skala upp systemet efterhand men inte behöva ha en ”större” växelriktare initialt utan överdimensionera systemet för den första växelriktare och sedan installera en andra växelriktare för fas 2:) Går det?
    Tänker också en microväxelriktare för ett genomskinligt altantak.

    #12657
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Visst, det är möjligt.

    Växelriktare kan ha fler än en maxeffektföljare (MPPT = Maximum Power Point Tracker). Då kan man dela in taket i sektioner som kopplas till varsin MPPT. Det är värdefullt om man exempelvis vill ha solcellsmodulerna i två olika riktningar. Om man bygger ut anläggningen kanske man kan lägga till någon-några moduler per MPPT, man får kolla vilken inspänning och effekt växelriktaren klarar.

    Alternativt kan man ha en egen växelriktare för de moduler man lägger till. Blir lite mer komponenter och kabeldragning, men det går. Eller ett annat alternativ är att använda modulväxelriktare som gör att solcellsmodulerna ger växelström, som du är inne på.

    Om man använder optimerare på modulerna är man mer fri att ha moduler i olika riktningar och man kan ha längre strängar än med en vanlig strängväxelriktare, man slipper då köpa en växelriktare till om man bygger ut. Vi har 19 moduler som sitter mot söder, väster respektive öster i en sträng och skulle kunna sätta flera moduler på den strängen om vi ville.

    • Det här svaret redigerades för 6 år sedan av Bengt.
    #13296
    EDDIE
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej,

    Behöver er hjälp!
    Vi skall installera 35st solpaneler med max 310w/panel på ena sidan av taket, har fått en växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M växelriktare 10,0 kW
    Om jag räknar rätt så är denna underdimensionerat, 310×35=11,850w.!!?
    Jag har ytterligare 5st solpaneler som jag tänkte lägga på andra sidan, totalt blir alltså 40st, hur skulle vi kunna koppla dessa till växelriktare och går det eller måste vi byta till större växelriktare.?
    Tacksam för svar!

    #13299
    EDDIE
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Skulle stå 10,850w

    #13300
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Växelriktaren är inte underdimensionerad. Det normala är att växelriktarens högsta effekt (AC) är mindre än modulernas märkeffekt (DC). Det beror på att modulerna kommer förmodligen aldrig att ge märkeffekten, se inlägget “Varför ger solcellsmoduler inte märkeffekten?” från 2012, och man får förluster i växelriktaren (2,6% för den nämnda växelriktaren). Eftersom du funderar på att sätta moduler på takets andra sida antar jag att det tilltänkta taket med 35 moduler inte är mot söder, vilket också påverkar vilken den högsta effekten kan bli.

    Om effekten skulle överskrida växelriktarens högsta möjliga effekt är det under så få timmar under ett år att det inte lönar sig att köpa en växelriktare med högre effekt.

    Om man sätter moduler i olika väderstreck måste man endera använda två olika växelriktare eller använda en växelriktare som har mer än en maxeffektföljare (MPPT) eller använda modulväxelriktare eller använda optimerare för modulerna. Det beror på att moduler i olika väderstreck får så olika ström-spänning karakteristik att om man sätter dem på samma maxeffektföljare kommer man att sänka solelproduktionen för hela installationen.

    #13301
    EDDIE
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej igen,

    De 35st är mot söder, resterande 5st blir det nordväst, moduler är på olika väderstreck, räcker det att man sätter optimerare de de 5st moduler?

    #13358
    EDDIE
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej,

    Nu till helgen skall vi lägga våra 35st solpaneler. Vi hade tänkte fördela i två sträng seriekoppla 17st + 18st till växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M växelriktare 10,0 kW.
    Mitt bekymmer är att panelerna ligger i tre rader; översta raden 13st, mitten raden 6+(takfönster)3+(takfönster)+ 1, nedersta raden 12st.
    Om jag räknar rätt så blir V väldigt hög 32,4*17 +32,4*18= 1134V
    Modulernas data;
    Max power 300W
    Voc 39,6V
    Isc 9,70A
    Max Vmp 32,4V
    Max Imp 9,26A
    E=1000W/m2

    Max System Voltage 1000V
    Max Series Fuse Rating 15 A

    Tacksam för feedback.

    #13359
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du kan inte seriekoppla båda strängarna, då blir spänningen för hög. Växelriktaren har två separata maxeffektföljare (MPPT:er) och då ska du ansluta en sträng per MPPT och räkna spänningen per sträng. Då ska man använda Voc vid lägsta temperatur, inte Vmp vid STC (Standard Test Conditions), eftersom högsta spänningen blir för Voc vid lägsta temperatur. Man kan använda ett dimensioneringsprogram för att se till att allt blir rätt. SMA har Sunny Design. Fronius kanske har något liknande, även om jag vid en snabb koll inte hittade något på deras hemsida.

    #13360
    EDDIE
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Det är två strängar och vi ska ansluta en sträng per MPPT. Strängarna kopplas först till en kopplingsbox PV DC 3INx2 2SW 2MPPT 2SPD CG 1000V.https://catalog.weidmueller.com/catalog/Start.dolocaleId=sv&ObjectID=7504811012

    Fördelat enligt nedan (en extra panel tillkom)
    1. 19×39,6=752,4V
    2. 17×39,6=673,2V

    Hittat en dimensioneringsprogram till Fronius https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick

    • Detta svar redigerades för 5 år, 2 månader sedan av EDDIE. Anledning: Länkan
    #13362
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Bra, använd Fronius-programmet. Voc blir högre vid lägsta temperatur så man använder inte Voc vid STC (Standard Test Conditions) som står i databladet för att beräkna högsta möjliga spänning.

    #16274
    matz_karlzzon
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Har en fråga på denna gamla tråd.
    Ska installera solceller med en fronius symo 24 10kw och hade tänkt mig två strängar en liten med stående sollceller på panelen mot öster för att fånga morgonsol typ 1kwp och sedan 10kwp på platt taket med 12 graders (begränsad för jag vill tynga ner istället för att skruva i den nya takmattan) lutning söder.
    Men min montör säger att det inte går med fronius.
    Då när jag googla runt hamnade jag på denna tråd och konstatera att man måste ha två MPPT när man har olika lägen och detta har ni konstatera att froniusen har.
    Det dom i förbi farten har nämnt är att den inte skulle starta med en så stor växelomvandlare med lite paneler och då har jag sett att fronius har Udc start 150V är de någon grundspäning man måste komma över? såg här ovan att Eddi hade åtminstone från början 5 panel åt ena hållet. om det är att man måste över 150 v hur många behövs det kolla på en panel som hade en kurva över spänning och effekt W men då fans det flera kurvor hur spänningen steg vid effekt ökning men det var kraftigt beroende av IncidentIrrad vilket jag inte har en aning om vad det är.
    Så vilken spänning brukar en panel komma upp i (eller kan man inte säga så).

    sedan är det en bra ide att “offra” solceller för morgonsol.

    Så grund och botten vill jag veta har dom rätt eller vill dom bara göra det lät för sig?

    #16285
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Enligt svenska databladet har SYMO GEN24 PLUS två MPPT:er, med DC-inspänningsområde 80-1000 V. För batterianslutningen anges DC-inspänningsområde 160-700 V. För att veta vilken spänning modulerna ger behöver man veta vilka moduler det är. Titta efter värden för Ump (spänning vid maxeffektpunkten vid STC = Standard Test Conditions) och Uoc (öppenkretsspänningen) i databladet för modulerna.

    Det behövs uppskattningsvis bara ett två-tre moduler för att nå över gränsen till lägsta DC-inspänningsområde för växelriktaren och en handfull moduler för att nå över gränsen för minsta inspänning till batterianslutningen.

    ”IncidentIrrad” är Incident Irradiance = solstrålning mot modulplanet. Strömmen är proportionell mot solstrålningen i modulplanet. Dubbel intensitet för solstrålningen ger dubbel ström. Modulspänningen varierar dock bara några volt beroende på solstrålningens intensitet och solcelltemperatur.

    Svårt att säga generellt om det är en bra idé att sätta en del moduler mot öster. Beror bland annat på taklutning, eventuell skuggning och elanvändningsprofil över dagen.

    #16477
    RaminEf117
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Går det att ha två olika växelriktare koppad till en och samma anläggning? t.ex. huawei VR och solaredge VR. en anläggning på 28 kWp en 10kw huawei växelriktare och en 15kw solaredge växelriktare.
    kommer att uppstå något problem i anläggningen om man har två olika växelriktare ?

    #17932
    Eriksgatan
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Ursäkta att lång tid har hunnit gå, men jag sökte själv svar på samma fråga och fann denna video och som kanske besvarar frågan om att kombinera olika fabrikats växelriktare. Hoppa till 1h 37 min. in i videon ifall länken inte gör det automatiskt: https://youtu.be/AcwMjSRP_oM?t=5835

    • Detta svar redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Eriksgatan. Anledning: glömt ord
    #17934
    Eriksgatan
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag har själv en fråga om kaskadkoppling av växelriktare och ifall vår installatör har gjort rätt.
    Vi har två identiska Huawei 10 kW VR med 2 mppt vardera. Ett Huawei batteri på 10 kWh är inkopplad till VR1. Vi har 2 strängar i väderstreck ost och 2 strängar i väst.
    Till VR1 kommer 1 mppt från ost och 1 mppt från väst.
    Till VR2 kommer 1 mppt från ost och 1 mppt från väst.
    Kommunikationskabeln för batteri och till smartmetern är endast inkopplad på VR1. VR2 har ingen kommunikationskabel inkopplad.
    Så batteriet får bara laddning från halva ostsidan och halva västsidan. Det innebär att när man har batteriet inställt för maximal självförbrukning så tar det dubbelt så lång tid att med det första morgonljuset ladda upp batteriet så att export sedan kan få ta vid, än om hela ostsidan hade fått bidra. Huaweis växelriktare kan kaskadkopplas, men det har alltså inte gjorts.
    Min fråga är ifall en kaskadkoppling av VR1 och VR2 hade lett till att båda växelriktarna hade kunna samarbeta så att alla fyra strängarna på både ost och väst kan bidra med laddning till batteriet?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.