Fel växelriktare? Lurad?

Hem Forum solceller Övrigt Fel växelriktare? Lurad?

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14565
    Jonas
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag har nyligen skaffat solceller: Monokristallin 320W * 21 , 6,72kWh.

    När jag gick på appen för växelriktaren står det att den bara klarar 6 kWh!

    Mailade in och frågade och fick följande svar:

    Jag har kollat igenom din installation och du kan vara lugn.

    Din växelriktare är anpassad efter den kW du har installerad på taket.

    En panel producerar i bästa fall runt 70-80 % av det angivna watt-talet. Den angivna watten är ett värde från fabrik där dom mäts i perfekta förhållanden. Detta är mera ett sätt för att kunna mäta skillnad på paneler. Har du en panel på 360w jämfört med en på 300w så kommer den förstnämnda producera ca 20% mer. Den ligger dock aldrig på 360w i realistiska förhållanden. Du har också en del förluster i kablage och utrustning, du kan även räkna in förluster pga värmeutveckling när solen lyser som starkast.

    Växelriktaren i sin tur klarar en överdimensionering på 20% så även om dina paneler hade producerat 100% av angiven watt så hade din växelriktare klarat din anläggning.

    Stämmer detta eller ska jag gå vidare? I offerten står det bara “växelriktare”

    #14569
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Kopierar ett tidigare svar på likande fråga.
    Du behöver inte vara så oroad, det hela verkar vara i sin ordning.
    En solcellsanläggnings märkeffekt definieras vid en solinstrålning på 1000 W/m2 och en solcelltemperatur på 25°C. I praktiken har man i stort sett aldrig dessa förhållanden. På sommaren med full solinstrålning blir solcelltemperatur betydligt högre, kan bli 60-70°C och då sjunker verkningsgraden. För kiselsolceller sjunker verkningsgraden med ca 0,4%/°C när man överstiger 25°C. Man har dessutom förluster i växelriktaren, i DC-kablar och man använder därför vanligen lägre effekt (AC) på växelriktaren än märkeffekten (DC) för solcellsmodulerna. Det blir en billigare växelriktare och den kommer att jobba med lite högre verkningsgrad, eftersom den sjunker vid de lägsta effekterna. Se även inlägget “Vad påverkar effekten hos en solcellsanläggning?“.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.