Fasta paneler vs solföljare

Hem Forum solceller Tekniker Fasta paneler vs solföljare

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11697
    flatmo
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    Under 2016 producerade min fasta anläggning 1787 kWh (827,3 kWh/kW), 10% sämre än förra året. Det är främst augusti som tynger resultatet med låg solinstrålning.
    Intressant är att jämföra med min solföljaranläggning som fungerat klockrent.
    Den har producerat hela året men solföljarfunktionen togs i drift först den 14 mars. Årsproduktionen blev 584,8 kWh (1169,7kWh/kW). Det är 41,4% bättre effektivitet för helåret. Bästa sommarmånad blev juli med 53,4% förbättring.

    Bästa vintermånad blev december med plus 112%. Förklaringen är att produktionen startar så fort det blir någorlunda ljust eller en solglimt träffar någon av panelerna tack vare den förträffliga mikroinvertern som optimerar varje panel för sig. Fasta anläggningen som har en SMA Sunny boy kräver i stort sett att denna svaga decembersol lyser på alla panelerna samtidigt för att producera och det sker väldigt kortvarigt då solen vandrar mellan byggnader och trädstammar.
    Jag är mycket nöjd med mikroinvertern och hade jag byggt en ny anläggning idag hade jag enbart valt den.

    #11698
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vad jag förstår är det två saker som skiljer från din fasta anläggning och i sådana fall kan man fundera över hur mycket de två olika sakerna bidrar till ett högre utbyte.

    1. Solföljning. Hur mycket mer man producerar jämfört med en fast anläggning beror på var man bor i landet och hur optimerad den fasta anläggningen är med tanke på lutning och väderstreck. Det ger större merproduktion desto längre norrut man bor i landet. Vintertid är en fördel med solföljning att man bör få mindre snötäckningstid (beroende på var man bor i landet). Några funderingar:
    – Har du din solföljande anläggning på mark?
    – Är det 2-axlig solföljning?
    – Vilken lutning och väderstreck har din fasta anläggning?
    – Var bor du?
    Med hjälp av ovanstående uppgifter kan man beräkna hur stor fördel solföljaren borde ge teoretiskt. Vad jag förstår har du dock skuggning av byggnader och träd så det kan ge skillnader mellan beräkningar och verklighet.

    2. Modulväxelriktare på varje modul. Detta kan ge en produktionsfördel om man har problem med skuggning. Å andra sidan brukar modulväxelriktare ha lägre verkningsgrad än bra strängväxelriktare.
    – Vilken verkningsgrad har dina modulväxelriktare?

    #11699
    flatmo
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    1.
    Båda anläggningarna står på marken.
    Solföljaren är “1,5-axlig”. En klocka styr så att den följer solen över dagen. Den är monterad på en lutande infästning. Det gör att klockan 12 i söderläge lutar den 58 grader och i rakt öst/väst-läge lutar den 90 grader, lika över året. Se bild. http://www.ekinus.se/PV/oster.jpg
    Den fasta lutar 44 grader från maj tom september. Resten av året 70 grader.

    Det kan kanske vara lite svårt att teoretiskt räkna på denna setup men nu har jag ett verkligt värde för 2016 som gläder mej.
    Energin är mätt med SMA-inverterns inbyggda logger och solföljarens med en dedikerad kWh-mätare som följer specen IEC62053-21 Class 1

    Anläggningarna står utanför Hudiksvall, på 61,48 grader nordlig breddgrad.
    Som sagt, träd och byggnader skuggar, mer ju lägre solen står.

    2.
    Specen för modulväxelriktaren anger ett värde:
    Max inverter efficiency 95.5%
    Motsvarande för SMA SunnyBoy:
    Maximaler Wirkungsgrad 96.0%

    Dessa små skillnader spelar liten roll då man i stället betänker alla soliga förmiddagar hemma då halva anläggningen står i skugga.
    Uteffekten blir 100-200W, den skulle blivit 1000W med modulväxelriktare.

    #11700
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Tack för info!

    När det gäller växelriktaren ska man titta på Euro-verkningsgrad eller motsvarande där man viktar verkningsgraden vid olika effekter, eftersom växelriktarens verkningsgrad varierar med effekten.

    Vad heter modulväxelriktaren respektive SMA växelriktaren?

    #11701
    flatmo
    Deltagare
    • Inlägg: 8

    De heter
    YC500-EU https://emea.apsystems.com/products/microinverter/

    respektive

    SMA Sunny Boy 2100TL

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.