Färg och form

Hem Forum solceller Övrigt Färg och form

Etiketter: , ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9369
    Eva
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt!
    Jag har inga kunskaper utöver det jag har lyckats hitta här på nätet och jag är mest intresserad av utseendet på solcellerna och undrar om det finns några valmöjligheter vad det gäller färg och form? Eller om du vet någon annan som jag kan kontakta på det området.
    Jag undrar även om vilken sorts solceller som är mest aktuella nu om man till exempel skulle installera dem i en hel stadsdel, Kiselbaserade solceller, tunnfilmssolceller eller grätzelsolceller?
    Mycket tacksam för svar
    Vänliga hälsningar Eva, designstudent.

    #9370
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Man kan få andra färger av kiselbaserade solceller (som dominerar marknaden), som grön och röd. Det blir dock betydligt dyrare än standardsolceller eftersom de tillverkas i betydligt mindre antal. Verkningsgraden blir också lite lägre.

    Rektangulära moduler är standard, men det går att beställa olika mått och former om man är stadd i kassa. Man får räkna med att allt som inte är standard har ett högre pris.

    Kiselbaserade solceller har varit den dominanta teknologin i över 30 år och de hade runt 90% av marknaden 2013. Åtminstone kortsiktigt kommer deras dominans att fortsätta. Tunnfilm har resten av marknaden. Det finns flera olika teknologier av tunnfilm som CIGS, CdTe och amorft kisel. Grätzelsolceller är inte kommersiella ännu.

    #9371
    Eva
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tack för hjälpen!
    Vänliga hälsningar Eva

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.