ersättning för såld el

Hem Forum solceller Ekonomi ersättning för såld el

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9533
    Gustaf79
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej, Telge skriver såhär om ersätting

    “Rörligt produktionsavtal: 26,24 öre/kWh, 130 kr/EC, 210 kr/UG, 1 kr/UG
    Det rörliga avtalet följer priserna på marknaden både för kWh och överförda elcertifikat och ursprungsgarantier.”

    Vad blir det igentligen, hur tjänar man in Elcertifikat och ursprungsgarantier?

    svårt att skapa sig en uppfattning för jämförspris.

    #9534
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Marknadspriset för el hittar man på Nord Pool spot.

    För elcertifikat finns marknadspriserna hos Energimyndigheten – Cesar. Genomsnittet är 19,6 öre/kWh senaste året.

    För ursprungsgarantier finns ingen öppen marknadsstatistik vad jag vet. Värdet kan vara mindre än 1 öre/kWh.

    För att bli godkänd för tilldelning av elcertifikat gör man en ansökan hos Energimyndigheten.

    Telge verkar räknar på sitt sätt när det gäller värdet av elcertifikat och ursprungsgarantier, åtminstone när det gäller vår ersättning 2014, där värdet av elhandel, elcertifikat och ursprungsgarantier sattes till samma pris.

    Se även sidan Värde solel (texten inte färdig).

    • Det här svaret redigerades för 9 år, 1 månad sedan av Bengt.
    #10059
    Ronny Arnberg
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Privat har jag en Stor gård
    På takytor i Sydläge får jag ca 200KW
    Jag har även tittat på olika Landbaserade större anläggningar
    1, 3 eventuellt 5 MW
    Vem köper ??
    Hur Långt avtal kan man få ??

    //Ronny Arnberg

    #10060
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det normala värdet av såld el är Nord Pool spotpris. Månadsmedelpris under 2015 har varit 14,1 öre/kWh (juni) – 28,5 öre/kWh (januari). Timpriserna mitt på dagen, då solelen produceras, brukar vara något högre under sommaren.

    Utöver detta tillkommer värdet för elcertifikat, där snittpriset motsvarat 17,9 öre/kWh under senaste året enligt prisstatistiken på Cesar.

    Dessutom tillkommer värdet av ursprungsgarantier. För ursprungsgarantier finns ingen öppen marknadsstatistik för Sverige vad jag vet. Värdet kan vara mindre än 1 öre/kWh.

    • Det här svaret redigerades för 8 år, 8 månader sedan av Bengt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.