Ekonomiska funderingar

Hem Forum solceller Ekonomi Ekonomiska funderingar

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13969
    Patrikk
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    ej Bengt ,

    Jag har läst många av inläggen på din sida och tycker att det är väldigt intressant. Något som jag undrar över är hur man ska räkna tänka på när man får ut el från sina solpaneler (månadsvis) kontra till det man behöver köpa tillbaka under vintern.

    Följande senrio:
    årlig energi förbrukning för el och uppvärming och varmvatten: 18000kWh solpaneler som levererar 17000kWh/år (enligt offert)

    eftersom jag räknar att med att man aldrig kommer få lika mycket för elen man säljer som den som man köper så undrar jag hur mycket kWh man kan räkna med att man får ut för resp månad under året ( hur stor del av de 17000kWh får man ut i Jan feb mars etc) jag har läst och kollar ditt inlägg om solkartan etc men även den tolkar jag som är en avrunding /år.( platsen är i Skåne – Bara)

    Anledningen till att jag undrar är för att veta hur mycket solceller/paneler som jag bör ha på mitt hus. med hänsyn till att få skatteavdraget kontra att producerar mer än jag köper. Stämmer det även att man bara förlorar de 60 ören som man får tillbaka på skatten på överskotten ( det som skjuter över det man köper in /år) eller tappar man det för all el man säljer tillbaka till nätet?

    Jag skulle även gära ta emot tips på elleverqantörer som betalar spotpris + X ören. De som jag hittar är tex: Eon men då har de kravet att man har deras solpaneler, men jag vill kunna välja solpanelleverantör själv.

    Många idéer och funderingar. Jag hoppas att det finns något tid för dig att besvara något.

    MVH

    Patrik – en blivande microproducent ( hoppas jag)

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.