Ekonomi

Hem Forum solceller Ekonomi Ekonomi

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12710
    g_zettergren
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej

    Under 2017 hade jag totala fakturor från Fortum på 30500 kr (inkl från Fortum Market AB och Ellevio AB). Elanvändningen på samma år var 20700kWh.

    Under maj kommer jag installera BIPV på både norr och södersidan med beräknad produktion på 16 000 + 5000 kWh på helåret.

    Är lite osäker på vilka kostnader (förutom elen) som jag kommer slippa betala till Fortum och Ellevio. Min fråga är, hur mycket tror du min faktura för helåret 2019 blir?

    #12716
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    En viktig fråga är hur stor andel av solelen som är egenanvänd, det vill säga som kommer att användas i huset, och hur stor andel som blir överskott, som matas in till nätet och säljs. Om man har en solcellsanläggning som producerar lika mycket som ens årliga elanvändning är min gissning att egenanvändning blir under 50%, kanske 30-40%? Därmed blir värdet av överskottselen avgörande för ekonomin.

    Värdet av överskottselen består av säljpriset för solelen (vanligaste priset är Nord Pool spotpris, men det finna andra avtal också, beror på vilken köpare man har), skattereduktionen (60 öre/kWh), värdet av “nätnyttan” (ersättning på några öre per kWh från nätägaren) och värdet av elcertifikaten (snittpris 10 öre/kWh senaste året) samt ursprungsgarantier om man har sådana.

    Värdet av den egenanvända elen är densamma som den rörliga andelen av priset som man betalar till elhandelsbolaget och nätbolaget. De fasta kostnaderna har man kvar.

    Se även inlägget Värde av egenanvänd och såld solel – uppdatering 20170915.

    #13049
    SAJO51
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Eftersom jag fick tipset från denna blogg om energibolaget Tibber som jag varit kund hos sedan september 2017, tänkte jag skriva lite om ekonomin för min solanäggning som tack för tipset.

    Anläggning: 8,2 kW på taket, söderläge, Norrtälje.
    2017 var total elproduktion 6300 kWh. Utleverans till nätet 4389 kWh.
    Total vinst för 2017 5482 kr.

    Motsvarande siffror för 2018 är (preliminära för okt-dec) Elproduktion 7000 kWh, leverans 5260 kWh. Vinst 10650 kr.

    Under 2017, januari till september var vattenfall leverantör. Efter det Tibber.

    Jag har räknat så här:
    1. Pris för leverans till nätet. Vattenfall 0.44 kr, Tibber 1 kr/ kWh
    2. Snittpriset för året för elcertifikat. (4 Mvh årligen. Ej realiserad vinst)
    3. Skattebidrag ( prel. för 2018)
    4. Utebliven överföringskostnad för direktanvänd el har jag räknat som en intäkt.
    5. Ursprungsmärkningen är inte med i kalkylen. Om man realiserar den betyder det ca 40 kr/år med 4 Mvh varje år.

    Intäkt per producerad kWh blir 0,78 kr för 2017 och 1,52 kr för 2018.

    Dessutom har mitt system producerat drygt 13 Solarcoin, en digital valuta som delas ut till solelsproducenter. Värdet under senaste året har pendlat mellan 0.11 USD och nuvarande 0.0671 USD per Solarcoin.

    Med bästa hälsningar
    SJ

    #13050
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Hänger inte helt med på hur du räknat värdet av den egenanvända elen, dvs de 25-30% av din solelproduktion som ersätter köpt el. Värdet av den här högre än bara elöverföringen, se exempel i inlägget “Värde av egenanvänd och såld solel – uppdatering 20170915“.

    Betalar du någon månadsavgift till Tibber? Hur stor är den i sådana fall?

    I juli ifjol skrev jag denna kommentar:
    “Man kan fråga sig hur elbolaget Tibber får någon ekonomi i detta. Om man är ansluten till Tibber och köper el av dem betalar man en månadsavgift på 39 kr/månad och det är väl det som ger Tibber deras inkomst. Genom att erbjuda 1 kr/kWh vill väl Tibber locka nya kunder till sitt nya elbolag. Inget fel i det, man kan dock undra hur länge de kommer att betala 1 kr/kWh för överskottselen.”

    #13420
    Greta
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    Finns det någon aktuell lista över elbolagens ersättning för den solel vi kan leverera?

    #13446
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Känner inte till någon komplett och uppdaterad lista. Har varit tal om att Energimarknadsinspektionen skulle göra en sådan. Vet inte när det kan komma i sådana fall.

    Generellt kan nog räkna med att de flesta betalar Nord Pool spotpris för såld solel, eventuellt med något mindre avdrag. Vissa elbolag betalar ett högre pris inledningsvis. Det får ses som marknadsföring för att försöka att locka nya kunder, som även blir elköpare. Det blir en ren förlustaffär för elbolagen att köpa in solel till ett högre pris än marknadspriset (Nord Pool spotpris). Men om de kan värva en ny kund som också blir elköpare kan det gå ihop sig i slutändan för elbolaget.

    #16205
    LaoLars
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hur jag än räknar blir det ingen ekonomi av solceller. Priser och ersättning räknat efter Vattenfalls och Mälarenergis villkor Mars 2021:

    Om man installerar solceller fortsätter det vanliga abonnemanget, samma fasta kostnader, samma förbrukningsavgifter och skatter.

    Med solceller så blir ju förbrukningen från nätet lägre eftersom du producerar en del själv.
    Det man inte använder själv matas ut i nätet och betalas av ditt energibolag, vanligtvis baserat på Nordpools spotpris.

    Här kommer hur det skulle se ut hos oss (Västerås).

    Total elförbrukning = 7000kWh
    Antagen sol-el produktion/år: 7000kWh (Men bara en del av detta kan vi själva använda eftersom produktionen sker på fel tid)
    Antagen egen användning av egen produktion: 2500kWh
    Antagen försåld el/år: 4500Kwh

    Nätekonomi

    Fast avgift: -4135kr
    Rörlig avgift: -1440kr (baserat på 4500kWh förbrukning a 32öre/kWh)
    Skatt: -2002kr (4500kWh förbrukning skatt a 44,5öre/kWh)

    Nätnytta: 450kr (baserat på 4500kWh försåld el a 10öre/kWh)
    Skattereduktion: 2700kr (ersättning för 4500kWh, dagens regler ger 60öre/kWh)

    TOTAL kostnad 4427kr

    Energiekonomi

    Fast avgift: -420kr (Mälarenergi årsavgift)
    Rörlig kostnad: -2700kr (baserat på 4500kWh köpt o förbrukad el)

    Försåld el: 1800kr (4500kWh el såld för gissat Nordpool spotpris 40öre/kWh)

    TOTAL kostnad 1320kr

    SUMMA årskostnad el: 5747kr

    Solpanelanläggning
    Alt 1)
    Total anläggningskostnad ca 150.000kr efter bidrag
    Hela beloppet lånas till 3% ränta, Amorteras under 30 år med 5000kr/år
    Ränta i snitt 2250/år => årskostnad knappt 7000kr efter skatt.

    Alt 2)
    Total anläggningskostnad ca 126.000kr efter bidrag
    Hela beloppet lånas som 12 års annuitetslån till 3% ränta och återbetalas med 1085kr/mån
    Årskostnad ca13000kr.

    Trots den generösa skattereduktionen blir TOTALEN NEGATIV under 25 -30 år då det nog är dags att byta både tak och solceller!
    Och reglerna för skattereduktion kan ändras när som helst!

    #16209
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Du verkar ha räknat på en rätt hög anläggningskostnad. För 7 000 kWh årlig produktion i Västerås bör 7-8 kW installerad effekt räcka, beroende på ditt läge. Skulle tro att du kan få det för runt 100 000 kr efter den nya skattereduktionen (som ger 14,55% i skattereduktion på priset av nyckelfärdig anläggning).

    Om du lånar till 3% ränta kan du dra av 30% i inkomstdeklarationen och räntan blir då 2,1%. Med en inflation på 2% enligt Riksbankens mål blir realräntan 0,1%. Bolån bundet 10-år får du idag för klart under 3% och då blir realräntan negativ = i praktiken finns ingen räntekostnad.

    Förstår inte hur du räknat värdet på den producerade elen. De fasta avgifterna behöver man inte ta med, de påverkas inte i normalfallet. Värdet på egenanvänd solel och såld solel ligger idag både över 1 kr/kWh i de exempel jag brukar visa, se Utveckling värde av egenanvänd solel 2008 – januari 2021 och Utveckling värde av såld solel 2011- januari 2021.

    #16262
    LaoLars
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Sol-els akademiker har lärt sig räkna av Handelsstudenterna, men summa summarum blir min elkostnad (fasta avgifter borträknade eftersom de är konstanta, dvs lika före och efter) med samma uppgifter som i mitt första inlägg:
    292kr netto nätavgift (så länge MP styr politiken)
    900kr energiavgift
    SUMMA 1192kr (Samma som i min tidigare beräkning)

    Jämför detta med min kostnad idag som är ungefär 7445kr (nät+energi) så har jag alltså sparat 6253kr som då ska betala inköp, installation och underhåll av en sol-els anläggning.

    Om politikerna ändrar sig och inte längre vill subventionera nätkostnaden med 2700kr (ersättning för 4500kWh, dagens regler ger 60öre/kWh) så blir “besparingen” bara 3653 kr/år.

    Jag kan inte få ihop värdet på den producerade elen att bli mer än Nordpolspriset vars genomsnitt är 40öre/kWh. Inte ens Tibber betalar mer längre. En krona/kWh finns bara hos solpanelsdrömmare.

    Mina investeringsexempel kom från offerter jag erhållit, men det är sant att priserna gått ner, så vi kan säga att jag kan få en anläggning för 100.000kr.

    Att räkna realräntevärde som ett storföretag kan jag inte göra som pensionär. Även om värdet av räntan är nära noll efter inflationen, så har jag en likvidräkning där pengarna måste ut…

    100.000 ska betalas och jag har nånstans mellan 3600 och 6300 kr/år i minskade utgifter som kan användas för att betala anläggningen. det blir en återbetalningstid på mellan 16 och 28 år även med nollränta.

    Bara om du saknar någonstans att stoppa dina 100.000kr som skramlar i fickan, kan det vara intressant att satsa i en sol-els anläggning. Men har du inte det kan jag fortfarande inte se någon vits med privata solpaneler.
    (Däremot skulle jag gärna se att Västerås flygfält fylldes med solpaneler 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.