EC Solar Black Mono 270

Hem Forum solceller Tekniker EC Solar Black Mono 270

Etiketter: 

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11333
    Johan
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Hej

    Har fått offert på dessa paneler (ca 2200 kr/st) vilket är minst 1000-1300 kr billigare än tex LG Neon 300W.

    Dock blir jag fundersam när jag ser liknande paneler på Bengts tak Geddeholm
    Där moduler av denna tillverkare producerar sämre än de gamla på 240W. Bengt: har du nån teori? Skugga?

    #11340
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Bra att du frågade så att det inte blir missförstånd. JA, det beror på skuggning. Jag skrev så här i inlägget “566 kWh solel under juli – nytt månadsrekord igen“:
    “Modulerna 17-19 på kökstaket skuggas av lövskog på sen eftermiddag och kväll, dessutom skuggas modul 19 på morgon och tidig förmiddag av utstickande fasad.”

    Men jag kan vara tydligare med detta i framtiden! Erfarenheten visar att man inte kan vara nog tydlig när man skriver en text… Jag försöker att vara tydlig, men alla tolkar inte en text på samma sätt (och vet inte hur jag tänker…).

    • Det här svaret redigerades för 7 år, 7 månader sedan av Bengt.
    #11360
    Johan
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Tänkte besvara tråden med att sbvaret finns i augustis blogginlägg, då ser jag att tråden är besvarad. Sorry, missade visst julis blogginlägg.

    391 kWh solel under augusti

    #11397
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    @Johan Tack för tanken! Jag försökte vara lite tydligare i augustiinlägget efter att ha läst din kommentar. Bra med frågor och feedback…

    #12282
    Borje
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Bengt.
    Ser att du har kompletterat med 3 st paneler EC Solar 260 M60 på din nya anläggning.
    Hur gick du tillväga när du valde paneler. Jag har fått offerter på en komplett anläggning med 26 st EC Solar-325 och Fronius växellikriktare (Ett tak i söderläge) eller med 42 st EC Solar ECS-325 med Solar Edge växellikriktare (Ett tak i söderläge och ett i västerläge) från en leverantör, med en bra prisbild.
    En annan leverantör rekommenderar inte EC Solar med anledning av kvalitetsrelaterade problem. En stor grossist som säljer många märken säger inte haft några kvalitetsproblem med paneler från EC Solar. Garantierna som EC Solar lämnar är jämförbara med andra fabrikat vad jag kan utläsa från datablad.
    Tacksam för synpunkter.
    Börje

    #12295
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Jag gjorde egentligen inte så mycket val. Det var Kraftpojkarna som gav mig ett bra erbjudande och tyckte det var OK att prova lite olika moduler. Nu tre olika på taket. Inte det snyggaste taket kanske men det blev så…

    Alla modultillverkare ger i stort sett samma garantier så utifrån det kan man inte sortera bort någon tillverkare. Om och när någon har kvalitetsproblem är omöjligt att veta för en vanlig slutkonsument. Här får man lite på leverantörens och installatörens garantier att man byter modulerna om det blir problem. Det är vanligare att det blir problem med växelriktare än med modulerna…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.