Bygglov och Matta solceller

Hem Forum solceller Tekniker Bygglov och Matta solceller

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10592
    marcussol
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej,

    Jag var i veckan och pratade med bygglovsenheten på vår kommun för att diskutera vår utbyggnad. I samband med vår utbyggnad så har vi för avsikt att även installera solceller. När jag nämner detta så menar bygglovsarkitekten att dels behövers det bygglov i Härryda kommun för att installera solceller och dels att man bör överväga att installera matta solceller för att undvika reflexer som kan vara störande för grannar.

    Är det någon som har hört nått liknande eller har erfarenhet av matta solceller?
    Hur är det med verkningsgrad på dessa matta solceller?
    Någon som känner till någon leverantör?

    Mvh Marcus

    #10595
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Har aldrig hört talas om något liknande förslag eller om “matta” solceller.

    Skrev en kommentar här i bloggen i december 2013 som tål att upprepas.

    Solcellsmodulerna har en antireflexbehandling som gör att man minskar mängden solljus som reflekteras bort från modulen och därmed ökar solelproduktion. Hittade ett dokument där SolarWorld anger i medel 4% reflektans enligt ISO 9050, vilket är i samma nivå som färsk asfalt.

    I stort sett allt i vår omgivning reflekterar mer. Exempelvis ligger färsk snö högt, 80-90% i albedo.

    Kan tilläggas att i samband med utvärderingsarbetet i MW-parken fick jag ifjol höra att Hässlö flygplats undrat om reflexer från solcellsparkens 3 500 moduler skulle kunna störa flygplan som flyger över solcellsparken. Det gjordes en mätning vid solcellsparken och slutsatsen var att det inte var något problem för flyget.

    Slutsats: Stå på dig, det är ett obefogat krav från bygglovsarkitekten.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.