Behövs bygglov i din kommun?

Hem Forum solceller Lagar, förordningar och standarder Behövs bygglov i din kommun?

Etiketter: 

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9968
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Har varit i kontakt med Länsstyrelsen för att höra hue det går med deras handläggning, -svar det bör vara klart senast 30 juni. Dvs det tar mer än fem månader för Länsstyrelsen att fatta ett beslut i en som jag tycker mycket enkel fråga. Samtidigt är det så att såväl kommunen som länsstyrelsen har antagit ett politiskt ställningstagande att verka för förnyelsebar energi typ solenergi.
    Önskar naturligtvis komma igång nu, speciellt som min leverantör vid en beställning senast 30 juni under det första året betalar 2 kr/kWh för överskottselen. – och Laddhybriden levereras nästa vecka, snyggt om den kunde laddas med solel.

    #9970
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Finns det inte en regel som säger att kommuner ska behandla bygglov inom 10 veckor från det att komplett ansökan inkommit? Om du ligger på fem månader nu är det ungefär dubbelt så lång tid…

    Vilket elbolag betalar 2 kr/kWh för överskottsel? Det är ett högt pris!
    Vilka är villkoren?
    Är det inklusive moms? Momsen ska man inte räkna med eftersom det är statens pengar som man betalar tillbaka via Skatteverket, om man nu får moms utbetalt av elbolaget.

    #9999
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    I detta fallet var det inte Stadsbyggnadskontoret som strulade eller tog lång tid på sig, – långbänken låg hos Länsstyrelsen och i fredags fick jag besked. Länsstyrelsen upphäver bygglovet och återför det till bygglovprövningen, enl länsstyrelsen framgick det inte nog tydligt om byggnadsantikvarisk expertis hade deltagit i bygglovbeslutet. – Ja ibland blir man trött, men jag accepterar aldrig idioti! Dock det kommer i den här veckan att skrivas ut ett nytt bygglov, sannolikt kommer väl grannar att överklaga igen, men den här gången avvaktar jag ej på ev länsstyrelsebeslut, kommer att omgående sätta upp 3kW solpaneler.
    Att “lägga upp” solpaneler på taket är en reversibel åtgärd, och skulle jag efter ev. få ett nytt länsstyrelseavslag så för jag väl efter diverse överklaganden plocka ned panelerna och sätta upp dem på mitt “undantag” uppe i Värmland
    ETC el betalar under första året 2 kr/ kWh om jag köper paneler av dem och beställer senas 30 juni.

    #10047
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Har idag fått bygglov (för andra gången), några grannars överklagande till Länsstyrelsen har fördröjt det hela ett halvår. Hoppas nu innan semester få till inkopplingen till nätet!
    Kommer väl antagligen nya överklaganden, – men då ligger redan solpanelerna på taket.

    #10069
    Peter
    Deltagare
    • Inlägg: 3

    I Göteborg behövs bygglov. Det gick snabbt att få. 42 paneler.
    Avgift 2225 kr.

    #10080
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Igår den 12 augusti fick jag elmätaren utbytt och nu är solanläggningen i drift, – överklagandet och nytt bygglov medförde kompletterande bygglovavgift, så totalt blev bygglovavgiften 1650 + 1450:-
    Men nu är det igång och utan, än så länge, kommentarer från grannar!

    #11306
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    I Täby kommun kostade bygglov 2 400 kr i augusti 2016 enligt uppgift från Roland Müller-Suur i kommentar till inlägget “Vad kostar solceller – uppdatering 2016-03-27“.

    #11539
    malme
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    I Karlstad kostade bygglovet för 457 kvadratmeter solceller 3.143:- 2014.

    #11925
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ekerö kommun har slopat kravet på bygglov för solceller och solfångare sedan slutet av mars i år.

    Såg nyligen att “I Linköpings kommun är bygglov för solpaneler avgiftsfritt“.

    Vi hoppas att flera kommuner hakar på!

    #11926
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Boverket fick den 16 mars i uppdrag av regeringen att bland annat “utreda förutsättningarna för ett generellt undantag från kravet på bygglov för montering av solcellspaneler och solfångare”.

    Boverket ska redovisa uppdraget senast 31 oktober 2017.

    Vi ser fram mot en nödvändig förenkling av bygglovskraven för solceller och solfångare, där kraven idag varierar i olika kommuner och där en solcellsägare därmed kan få en till synes onödig kostnad för bygglov om man bor i “fel” kommun.

    #12306
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Fick idag en andrahandsuppgift gällande Västerås, där beskedet från Stadsbyggnadsförvaltningen var:
    “Det krävs inte bygglov för att sätta solpaneler i takfallet på en-tvåbostadshus förutsatt att byggnaden eller området inte omfattas av varsamhetsbestämmelser (kulturmiljö).”

    #12308
    Mika
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Svar från Stadsbyggnadskontoret i Göteborg (22/8 2017):
    Solfångare och solceller – kräver inte bygglov på en- och tvåbostadshus eller på komplementbyggnader till sådana hus, om solcellsanläggningen är monterad längs taket så att den inte påverkar husets utseende väsentligt. Om byggnaden är kulturhistoriskt värdefull krävs det alltid bygglov. Är solcellsanläggningen placerad på fasad krävs alltid lov, på alla typer av byggnader. Fristående solfångare/solceller på mark är däremot inte lovpliktiga.

    #12309
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Ska bli intressant att se resultatet av Boverkets utredning angående bygglov för solceller och solfångare. Uppdraget ska redovisas senast 31 oktober, så om 4 veckor kommer redovisningen. En sak är sedan hur lång tid det tar att införa eventuella ändringar i nuvarande bygglovsregler.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.