Behövs bygglov i din kommun?

Hem Forum solceller Lagar, förordningar och standarder Behövs bygglov i din kommun?

Etiketter: 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9081
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    För småhus behövs vanligen inte bygglov om man bygger solcellsanläggningen med samma lutning som taket. Det vore intressant att veta i vilka kommuner det behövs bygglov respektive i vilka kommuner det inte behövs bygglov.

    Berätta gärna om bygglov behövs eller inte i din kommun!

    Om du vet något om villkoren bygglov får du gärna skriva om det också.

    #9154
    Filip
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Sala kommun. Anläggning på hustak som följer takets form behöver inte bygglov. Det var så för mig i alla fall 2012 och 2013.

    #9214
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Hörde av kollega på MdH som bor i Upplands-Bro kommun att där får man betala bygglov på 3 900 kr om solcellsanläggningen är större än 12 m2, även om den följer taklutningen.

    Undrans hur man kom fram till gränsen 12 m2?

    #9302
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Här i Malmö behövs bygglov, har lämnat in en bygglovansökan med ritningar, takplan och fasadritningar, för att montera 3,3kW solceller plant i takfallet, -fick i går besked att jag måste komplettera med detaljritningar av solcellsanläggningen inkl fästdetaljer innan handläggning av bygglovansökan kommer att påbörjas.

    I tider med bygglovfritt för “Attefallshus” mm så tycker jag det känns lite fånigt att här behöva redovisa detaljritningar på infästningar!

    #9303
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Vad kostar bygglovet i Malmö?

    #9305
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Har ej fått bygglov ännu, -om det nu går igenom?
    Kompletterar när jag vet kostnad, fått faktura.

    #9310
    Aryan
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    I Stockholms kommun behövs också bygglov för solceller.

    #9312
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Gäller bygglov för solceller i Stockholms kommun för alla installationer, även om följer takets lutning och oavsett storlek? Hur mycket kostar bygglovet?

    #9316
    Aryan
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Hej Bengt, Ja det behövdes och behövs bygglov trots att solcellerna skulle följa takets lutning. Jag ansökte 2011-11-04 och beslutet kom 2012-01-18.

    Att ha paneler som inte följer taklutning kan jag tänka mig är mycket svår att få godkänt. Initialt var det tom problem att få vår ansökan godkännt eftersom vi redan hade solfångare för solvärme (också med bygglov) på taket, invändingen var:

    byggnadens exteriöra uttryck blir alltför oordnat och åtgärden bedöms som ovarsam (PBL 8:17) om olika typer av paneler sätts på samma tak. Bättre då att använda samma typ av panel som den redan uppsatta, eller ta ner den och montera ny på hela ytan.

    Sedan jag förklarat att solceller och solfångerna är olika saker och skickat bilder på befintlig situation med solfångare och ett fotomontage med solfångare och de nya solceller fick jag följande svar:

    Fotomontaget illustrerar det föreliggande problemet, nämligen att byggnaden får karaktär av industrianläggning, där det dominerande intrycket är de tekniska arrangemangen. En mer ideal lösning är att solceller helt integreras, alltså att takbeläggningen helt ersätts av t ex glaspannor.

    Er ansökan kommer tas upp till intern diskussion för utredande av principer och riktlinjer vid denna typ av åtgärd. Jag återkommer till er.
    Ytterligare kompletteringar kan komma att begäras.

    Jag svarade då:

    Nuvarande takbeläggningen ser ut som tegelpannor på bilden, men det är svart plåt i taktegelmönster.

    Jag vet inte om det finns glaspannor med integrerade solceller på marknaden. Jag hittade solfångare med glaspannor här: http://soltechenergy.se/byta-tak/ , det är dock värmesolfångare som vi redan har en väl fungerande lösning för.

    Vi har redan fått vår ansökan för statligt stöd till solceller beviljat, så nu håller vi tummarna för bygglovsansökan!

    Två dager senare fick jag bygglovet så den interna diskussionen har väll gått bra.

    Avgiften för “Mindre fasadändring, småhus” var då (mars 2012) 1.540 kr , nu kostar detta 1.600 kr enligt http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Stadsbyggnadskontoret/Taxa-for-stadsbyggnadsnamndens-verksamhet/2-Bygglov1/Avgifter-for-en–och-tvabostadshus-och-det-som-hor-till/

    #9317
    Aryan
    Deltagare
    • Inlägg: 5

    Utöver avgiften Stockholm taxa för bygglov “Mindre fasadändring, småhus” (1600kr)

    finns även:
    “Större fasadändring (Lex. ny takkupa, ny balkong, i vissa fall omfärgningar och byte av fasadmateriall” (4100kr), det är kanske så man taxerade din kollegas bygglovsansäkan.

    #9340
    andersl
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Lidingö kommun: Jag har fått avslag för ansökan om 13-20 kW i takfallet på hyreshus med hänvisning till kulturmiljövärden. Ska överklaga till Lässtyrelsen. Har f.ö. beviljats 160.000 i bidrag.

    #9346
    TM
    Deltagare
    • Inlägg: 13

    Det är väl just med tanke på miljövärden som de borde bevilja ditt bygglov!

    #9411
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Malmö, Jag har nu fått bygglov föra att sätta upp 10 st 300 W solpaneler, radhus i tvåplan, tak som lutar 6 grader sydost.
    Kostnad för bygglovet 1683:-
    Kan sätta igång direkt, dock har grannar besvärat sig då de tycker det stör helhetsintrycket på radhusområdet! Svarta solpaneler på svart papptak!

    #9412
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Intressant granntyckande… Det finns en alternativ lösning på det hela. Om alla radhusgrannarna sätter upp (svarta) solceller på taket behöver de inte känna sig besvärade längre, :-).

    #9422
    olof48
    Deltagare
    • Inlägg: 11

    Jag skall ha en information för grannarna, – tror dock det är möjligt att påverka dem att se fördelar. Ekonomi brukar alltid vara lockande! Nyckelfärdigt installerat och klart 3,2kW för 48 700:-! Bör vara möjligt att få till en bra avkastning på de investerade pengarna såväl på kort som lång sikt. Dessutom en insats för miljön och ett hållbart samhälle.
    Ett aber är väl att SD gick fram här vid senaste valet, och SD är väl inte precis kända för ett miljöengagemang, de tog 10% från M, så M är nu i den här valkretsen nere i “bara” 56%, SD har lite drygt 17% !!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.