Artikel om solceller i Ny Teknik

Hem Forum solceller Media Artikel om solceller i Ny Teknik

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9466
    EinarWennmyr
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej Bengt,

    I senaste numret av Ny Teknik så skriver Per Kågesson om solceller i Sverige och att man inte ska satsa mer på dom eftersom dom är så ineffektiva:
    http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3876875.ece

    Jag misstänker att det finns en hel del sakfel i artikeln eller vinklade fakta men har svårt att bemöta dom själv. Jag undrr om du, Bengt, kan gå igenom artikeln och svarar på de felaktigheter som finns där. Om det mot förmodan skulle vara helt korrekt så behövs naturligtvis inget svar.

    Jag tycker att det är trist om denna typ av halvsanningar får stå oemotsagda i en så spridd tidning som Ny Teknik.

    Mvh Einar Wennmyr

    #9467
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Debattartikeln var tyvärr ingen höjdare faktamässigt, speciellt inte eftersom Per Kågesson är fil dr i miljö- och energisystemanalys och därmed borde veta bättre. Per Kågesson trasslar exempelvis in sig i ett solvinkelresonemang som tyder på att han inte känner till att ungefär hälften av den globala solinstrålning i Sverige är diffus solinstrålning som inte har något riktningsberoende över huvud taget. Det var därför jag skrev inlägget ”Hur påverkar lutning och väderstreck produktionen av solel? II”.

    Kågesson glömmer att våra vattenmagasin kan användas för årstidslagring. Tänkte återkomma till ämnet årstidslagring i ett annat inlägg, som jag hoppas kan ge en liten tankeställare.

    Det förekommer väldigt mycket fördomar, överdrifter och rena felaktigheter i kommentarerna till Ny Tekniks artiklar om solceller. Tonen är dessutom ofta långt ifrån hövlig. Tycker därför inte att det är så givande att bemöta alla dessa anonyma personer. Gör några undantag ibland, men koncentrerar mig annars på denna blogg, där faktafel i kommentarer på Ny Teknik kan ge uppslag till nya inlägg…

    #13268
    Tord Dahlen
    Deltagare
    • Inlägg: 6

    Kompendium om solenergi från NyTeknik november 2018.

    De som har tillgång till NyT premiumbrev v 48 kan ladda ned ett intressant kompendium om solenergi “NyT Insights”.
    Skriften baseras på material som publicerats i NyT nr 47 22 november 2018 och innehåller bl a en artikel om olika typer av integrerade solceller med exempel.
    Dessutom innehåller skriften en välförtjänt artikel om denna bloggs upphovsman: experten och eldsjälen Bengt Stridh.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.