Antal solceller per optimerare

Hem Forum solceller Tekniker Antal solceller per optimerare

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Bengt 1 vecka, 3 dagar sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Lunda
    Deltagare

Jag ska installera 19 kW solpaneler på ett stort plåttak i österläge, azimut -80. 20 graders takvinkel. Samma riktning samtliga paneler. Jag har fått offerter med en eller två paneler per optimerare. Taket kommer skuggas enbart tidigt på morgonen, därför funderar jag på om jag ska ha optimerare över huvud taget. En anledning till att ha optimerare är väl att veta om någon panel blir defekt, men det kan ju räcka med en optimerare till tre paneler för det syftet.

Det har hänt att optimerare går sönder har jag förstått, även om de har 25 års garanti ska de ju bytas, och det kan vara besvärligt om monteringen inte görs så att alla sitter vid takfoten.

Bengt
    Forumledare

Effektoptimerare kan inte motiveras ekonomiskt med ett ökat energiutbyte om installationen är nästan skuggfri och alla modulerna har samma orientering. De optimerare från Solar Edge vi har på vårt hus har en verkningsgrad på 98,8%, man förlorar alltså 1,2% i optimerarna. Om det ska ge ökad total produktion av solel måste denna förlust kompenseras av minskade produktionsförluster orsakade av skuggning och ”mismatch” mellan modulerna i en sträng.

Effektoptimerare har andra fördelar som ska vägas mot en högre investeringskostnad. Speciellt värdefullt för driften är att man får en uppföljning på modulnivå, vilket gör att vem som helst lätt kan se om det blivit fel på en modul. För solcellssystem på byggnader ger system med effektoptimerare möjlighet till en flexibel layout där man kan blanda lutningar, väderstreck, modulstorlekar och strängar med olika längder på ett friare sätt än med strängväxelriktare. När blir strömavbrott eller när växelriktaren är avstängd vid installation, service eller brand sänks spänning från modulerna till 1 V, vilket ger ofarligt låga spänningar från en sträng av seriekopplade moduler.

I rapporten utvärdering av Sveriges första MW-solcellspark som kan laddas ner från Mälardalens Högskolas webb, har jag skrivit mera detaljerat om för- och nackdelar med optimerare.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.