Antal solceller per optimerare

Hem Forum solceller Tekniker Antal solceller per optimerare

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12470
    Lunda
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Jag ska installera 19 kW solpaneler på ett stort plåttak i österläge, azimut -80. 20 graders takvinkel. Samma riktning samtliga paneler. Jag har fått offerter med en eller två paneler per optimerare. Taket kommer skuggas enbart tidigt på morgonen, därför funderar jag på om jag ska ha optimerare över huvud taget. En anledning till att ha optimerare är väl att veta om någon panel blir defekt, men det kan ju räcka med en optimerare till tre paneler för det syftet.

    Det har hänt att optimerare går sönder har jag förstått, även om de har 25 års garanti ska de ju bytas, och det kan vara besvärligt om monteringen inte görs så att alla sitter vid takfoten.

    #12478
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Effektoptimerare kan inte motiveras ekonomiskt med ett ökat energiutbyte om installationen är nästan skuggfri och alla modulerna har samma orientering. De optimerare från Solar Edge vi har på vårt hus har en verkningsgrad på 98,8%, man förlorar alltså 1,2% i optimerarna. Om det ska ge ökad total produktion av solel måste denna förlust kompenseras av minskade produktionsförluster orsakade av skuggning och ”mismatch” mellan modulerna i en sträng.

    Effektoptimerare har andra fördelar som ska vägas mot en högre investeringskostnad. Speciellt värdefullt för driften är att man får en uppföljning på modulnivå, vilket gör att vem som helst lätt kan se om det blivit fel på en modul. För solcellssystem på byggnader ger system med effektoptimerare möjlighet till en flexibel layout där man kan blanda lutningar, väderstreck, modulstorlekar och strängar med olika längder på ett friare sätt än med strängväxelriktare. När blir strömavbrott eller när växelriktaren är avstängd vid installation, service eller brand sänks spänning från modulerna till 1 V, vilket ger ofarligt låga spänningar från en sträng av seriekopplade moduler.

    I rapporten utvärdering av Sveriges första MW-solcellspark som kan laddas ner från Mälardalens Högskolas webb, har jag skrivit mera detaljerat om för- och nackdelar med optimerare.

    #13056
    Christian-Holzer
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Jag vill gärna göra ett inlägg här: Jag har optimerare (solaredge) i min solcellsanläggning med 54 paneler (14 MW), installerad 2015. Sen dess har vid tre olika tillfällen, d v s nästan varje år, optimerare gått sönder (först 2, sen 1, nu senast 6 styck). Sista gången kan ha varit blixtnedslag (fastän konstigt är att det är 4 bredvid varandra, sen en panel där optimeraren stannade vid liv, sen en trasig igen), men de första två tillfällen kan inte kopplas till vädret.

    Eftersom man inte får ett meddelande när optimeraren slutar fungerar (och jag inte kollar dagligen produktionen) har jag haft produktionsbortfall uppemot 500 – 1 000 kr sammanlagt.

    Om man dessutom har ett förlust i verkningsgrad i ytterligare drygt en procent, blir det ytterligare en hundralapp mindre intäkt varje år.

    Alltså: optimerare måste vara väl motiverad genom orienteringen av solceller eller varierande skugga, annars överväger nackdelarna. Eller hur?

    #13057
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Så många haverier på så kort tid måste vara onormalt. Förmodar att åtminstone utbytet av de tre haverier som inte berodde på blixtnedslag täcktes av garantin?

    Den alarmfunktion du efterfrågar finns. I vår meny för Solar Edge finns ”Alerts” och där finns en ”rule” som heter ”Power optimizer shutdown”. Där kan man ställa in att antal dagar utan data som ska gå innan man får ett felmeddelande till den e-postadress man angett under ”Notification”.

    Det finns inget enkelt svar på din fråga, en bedömning får göras från fall till fall där man får bedöma de för- och nackdelar som finns med optimerare.
    I rapporten ”Utvärdering av Sveriges första MW-solcellspark” från Mälardalens högskola har jag skrivit om en utvärdering av system som stått sida vid sida med och utan optimerare.

    Optimerare kan i vissa fall ge en produktionsfördel om man har ett tak som delvis skuggas under en del av dagen eller om modulerna med tiden åldras olika så att man får en större ”mismatch” mellan modulerna. Degraderingen av modulerna i Sverige verkar dock vara liten så det kan ta många år innan man ser en eventuellt produktionsfördel på grund av ”mismatch”. Om man får en fördel och hur stor den blir vid skuggning är svårt att säga något generellt om, eftersom det finns så många olika varianter av skuggning.

    Men det finns också andra egenskaper med Solar Edge optimerare som i många fall kan vara viktigare. Man blir mera flexibel vid installationen, man kan ha:
    – Moduler med olika orientering i samma sträng. Vi har tre olika orienteringar på våra moduler: söder, väst och öst.
    – Olika moduler i samma sträng. Vi har moduler med tre olika effekter: 240 W, 260 W, 327 W.
    – Moduler med olika lutning i samma sträng.
    – Strängar med olika antal moduler.

    Dessutom får man en loggning på varje modul eller varje par av moduler (om man har en optimerare på två moduler). Det blir då enkelt för vem som helst att se om det är något fel på någon modul. Detta är en av de största fördelarna med optimerare som jag ser det. I ett forskningsprojekt på MDH fick vi fel på en modul, där en by-passdiod hade gått sönder och 1/3 av modulens produktion försvann. Om den modulen suttit i en sträng med låt säga 20 moduler utan optimerare hade vi förmodligen inte märkt det då förändringen i strängens spänning skulle bli så liten (1,7%).

    Stänger man av växelriktaren ger varje modul bara 1 V spänning, om man har en optimerare per modul. Det blir då mycket enkelt vid installation att mäta om alla moduler är korrekt inkopplade. Har man exempelvis 20 moduler i serie ska spänningen vara 20 V om växelriktaren är avslagen. Dessutom brukar den låga spänningen framhållas som en fördel när det gäller elsäkerhet vid brand.

    Nackdelarna är en högre investeringskostnad och flera komponenter i anläggningen, som ökar sannolikheten för fel vilket du fått erfara. Våra optimerare har en verkningsgrad på 98,8%. Man tappar alltså 1,2% av effekten i optimerarna. Om man inte har någon skuggning och ingen ”mismatch” mellan modulerna minskar(!) alltså solelproduktionen om man har optimerare.

    Hos oss har jag märkt att växelriktaren startar senare än när vi tidigare hade en SMA växelriktare och moduler utan optimerare. Hur mycket produktion vi tappar på grund av denna effekt har jag inte utvärderat. Denna effekt varierar sannolikt beroende på hur många moduler man har i strängen. Solar Edge rekommenderar minst 16 moduler i strängen vid 3-fasanslutning för de optimerare (P300) vi har. Vi har 19 moduler i en sträng med skuggning morgon och kväll. Vintertid betyder det att nästan alla moduler måste vara snöfria hos oss för att växelriktaren ska starta, även om det är full sol på de snöfria modulerna.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.