Anläggningens effekt

Hem Forum solceller Övrigt Anläggningens effekt

Etiketter: 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13587
    Petter2
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej,
    jag undrar vilken effekt på panelerna som jag max kan installera om jag har en huvudsäkring på 100 Ampere.
    Tacksam för svar.
    Mvh
    Petter

    #13590
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    100 A * 230 V * 3 faser = 69 000 W = 69 kW (AC) är vad säkringen tål.

    Den installerade moduleffekten (DC) = modulernas märkeffekt brukar vara större än växelriktarens högsta effekt (AC), eftersom modulerna vanligen aldrig ger märkeffekten och då man får förluster i växelriktare och kablar. Om man dessutom har ett montage i öst-väst kan man installera mera än i sydligt montage eftersom toppeffekten blir lägre om man har modulerna i öst-väst.

    Har man dessutom alltid en egenanvändning och har en växelriktare där man kan ställa in hur mycket den som mest kan mata in till nätet skulle den installerade moduleffekten kunna ökas ytterligare. Är dock osäker på vad nätägarna tycker om en sådan lösning, som skulle kunna leda till att man installerar mycket mer än 69 kW vid 100 A säkringsabonnemang.

    Vad är bakgrunden till din fråga?

    #13599
    Petter2
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej Bengt,
    stort tack för ditt utförliga svar!
    Jag hoppas att reglerna för att få kallas mikroproducent ändras nästa år så att max 100 A säkring gäller. Var därför nyfiken på hur stor effekt som då skulle vara möjlig att installera.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.