Anläggning på båda sidor om ett normalt sadeltak

Hem Forum solceller Tekniker Anläggning på båda sidor om ett normalt sadeltak

Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14106
    Snowgrizzly
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Hej!

    Sitter och lurar på alla olika aspekter av detta, men det centrala som jag undrar om det finns någon insikt i är, hur beräknar man totaleffekten för en slik anläggning? Den kommer ju aldrig att leverera märkeffekt och de två ‘halvorna’ kommer att peaka vid olika tidpunkter på dagen. Finns det något användbart program för detta, eller skall man ge sig an att köpa/låna små testsolceller med loggers och lägga en på varje taksida?
    Jag har idag en 14kWp anläggning på taket riktat mot SÖ och vill ta reda på vad resultatet ser ut som om jag kompletterar med likadant på NV-sidan.

    Soliga hälsningar,
    Björn

    #14108
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Det är rätt enkelt. Du kan se det som två olika anläggningar, som ansluts till varsin maxeffektföljare (MPPT) i växelriktaren och därmed är oberoende av varandra. Du beräknar först solelproduktionen för vardera anläggning och sedan summerar det hela för att få den totala produktionen.

    PVGIS är ett lättanvänt program. Använd “PVGIS-ERA5” som “Solar radiation database”, ger bäst värden åtminstone i Mälardalen om man i övrigt använder standardparametern 14% för system losses. Där kan man få produktionsvärden för timme (för valda år), månad och år. Om du använder timvärdena kommer du att se vilken den högsta effekten blir under en timme, med de valda årens solinstrålning.

    #14114
    Snowgrizzly
    Deltagare
    • Inlägg: 2

    Tackar, det var precis något sådant jag var ute efter. Jag letade upp historiskt data, och skalade sedan datat något för att matcha en klar solig juni jag loggade i år. Verkar som om dagens klar-dag max av 12kW skulle rendera i uppemot 20kW, med en bredare och plattare fördelning över dagen.
    Intressant att ett tak vänt till NV verkar producera ~70% av ett riktat till SÖ, trodde det skulle vara betydligt sämre, antar att detta helt enkelt är ett bevis på att en signifikant del av instrålningen är diffus.

    #14115
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Fick 2015 värden för andel diffus solinstrålning vid 12 svenska SMHI-stationer. Andelen diffus solinstrålning av den globala solinstrålningen var i medel mellan 43% och 57% under åren 1999-2007 för dessa 12 mätstationer. I runda slängar kan man därför säga att hälften av den globala strålningen i Sverige är diffus solinstrålning. Se inlägget Skillnad mellan global, diffus och direkt solinstrålning?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.