Andel som monterar solpaneler själv

Hem Forum solceller Övrigt Andel som monterar solpaneler själv

Etiketter: 

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13768
    Dixywonderland
    Deltagare
    • Inlägg: 1

    Hej!

    Jag har en fundering över hur många som väljer att montera solcellerna själva på sina hus. Det finns rätt stora pengar att spara på att beställa solceller från en grossist och sköta resten av arbetet själv.

    Någon som har en källa på eller kan kommentera på hur vanligt det faktiskt är att montera panelerna själv? Jag förstår såklart att det behövs en certifierad elektriker för att “sätta in sladden”, men att dra kablage och skruva fast dem borde man kunna ordna själv.

    Mvh
    Simon

    #13769
    Bengt
    Keymaster
    • Inlägg: 387

    Finns nog ingen statistik på det. Jag tror att det är en liten andel som gör det själva.

    2017 gjordes ändringar i regelverket som gör att det är få småhusägare som får göra installation av elkablarna själva. Elsäkerhetsverket skriver så här under “Vem får installera solceller?
    “Elinstallationsarbete i samband med installation av solceller får endast utföras av någon som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram, eller av en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet och som utför elarbetet på sin egen elanläggning.”

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.