Avregistrera din momsplikt före nyår

Som nämndes i inlägget Små solelproducenter slipper momsredovisning från 1 januari i september försvinner kravet på momsredovisning från nyår. Riksdagen kommer att besluta om det i december.

För att man ska slippa momsredovisning från och med 2017 måste man avregistrera sig hos Skatteverket innan årsskiftet. Då handläggningstiden hos Skatteverket kan vara 2-6 veckor enligt brev vi fick från Telge Energi igår bör man göra det så snart som möjligt!

För avregistrering av moms använder man blanketten Ändringsanmälan SKV 4639 eller Skatteverkets e-tjänst. På blankettens första sida kryssar man i rutan “Avregistrera vissa uppgifter” och på blankettens andra sida rutan “Avregistrering för moms” samt fyller i 1 januari 2017 i rutan “Avregistrering tidigast fr.om.”.

Den moms man får utbetald 2017 för 2016 års elförsäljning ska man momsredovisa för 2016. Detta enligt ett svar från Skatteupplysningen när jag ställde motsvarande fråga i början av året. Telge Energi skriver så här i sitt utskick “Överproduktion som skett under 2016 ska deklareras och betalas in senast i början av maj 2017”.

Om man i fortsättningen säljer solel för mer än omsättningsgränsen på 30 000 kr per år eller behöver redovisa moms för att man exempelvis har en enskild firma ska man inte avregistrera sig.

Omsättningsgräns 30 000 kr

Här en repris av vad jag skrev i september.

Enligt EU:s momsdirektiv kan EU:s länder införa en omsättningsgräns på upp till 10 000 Euro ±10%. Svenskt Näringsliv föreslog därför i juni ifjol i skrivelsen Inför en omsättningsgräns för moms till Finansdepartementet att omsättningsgränsen skulle sättas till 100 000 kr.

Regeringen valde dock att nöja sig med 30 000 kr. Det var den gräns som gällde för yrkesmässighet i mervärdesskattelagen före 1 juli 2013. Den 1 juli 2013 tog man bort begreppet yrkesmässighet och ersatte det med ekonomisk verksamhet, från EU:s mervärdesskattedirektiv. Dock missade man då att omsätta den gamla gränsen på 30 000 kr till en omsättningsgräns, vilket remissinstanser föreslagit. Det är därför vi har fått denna momsröra, som alltså hade kunnat undvikas med lite förutseende…

Vi ska dock glädja oss åt att ordningen är återställd och att små solelproducenter slipper momsregistrera sig, momsredovisa och betala in den moms man fått utbetald. Sedan vi klarat av momsredovisningen för 2016 är detta historia. Skönt!

PS 23/11. Lägger in brevet vi fick från Telge Energi eftersom en del verkar lite konfunderade över detta. Klicka på symbolen nytt fönster till höger för att se det i nytt fönster.

40 svar på ”Avregistrera din momsplikt före nyår

  1. Hej!
    Varför så brått!
    Har varit i kontakt med handläggare på Skatteverket, fick rekommendation att inte avregistrera förrän beslutet tagits i Riksdagen.
    Vid Momsdeklaration ”nollar” man bara, ser det inte som något större problem.
    Hälsningar
    Torsten

    • Om man väntar till att riksdagen tagit det formella beslutet i december är det inte säkert att Skatteverket hinner handlägga frågan före nyår och i sådana fall måste man momsdeklarera även för 2017, vilket är onödigt arbete. Man kan kanske tycka att det inte är mycket arbete för en enskild person. Men låt säga att det berör 10 000 småhusägare i Sverige under 2017 (antalet en gissning, finns tyvärr ingen exakt statistik), då pratar vi om motsvarande i runda slängar ett manår i arbetstid på en arbetsplats som slösas bort om alla skulle behöva momsdeklarera även för 2017.

      De flesta solcellsägare vet antagligen inte om att man måste avregistrera sig för att slippa momsredovisningen så det finns en risk att många missar att avregistrera sig, om inte elbolagen gör som Telge Energi och talar om detta för solcellsägarna.

      Enda anledningen att vänta med avregistrering är om man inte tror på att riksdagen kommer att ta beslutet i december. Eftersom förslaget är väl förankrat i riksdagen får dock kommande omröstning i riksdagen ses som en formalitet.

  2. Hej!
    Du har rätt, tio minuter för den enskilde solenergi ägaren, ger i andra änden mycket arbete på Skatteverket. Tydligen tänkte inte jag eller handläggaren på Skatteverket så. Förstår att hon skall vara formell, att vänta tills beslut kommer, även om det är förankrat i Riksdagen.

  3. På blanketten för avregistrering står: ”Tänk på att inte begära avregistrering för moms för ett datum som ligger före det att företagets sista momspliktiga händelse är bokförd …” Du skriver att vi ska avregistrera oss före årsskiftet, men den moms vi har fått i år ska ju redovisas och inbetalas under 2017. Dessutom, momsen för den el jag levererar under sista kvartalet i år kommer inte att utbetalas till mig förrän nästa år och ska följaktligen redovisas och inbetalas 2018. Hur går det ihop med avregistrering före 2016 års slut?

    • Jag menade att skicka in blanketten före nyår och begära att avregistreringen ska gälla från 1 januari 2017. Det anges i rutan “Avregistrering tidigast fr.om.”

      Den moms du får utbetald 2017 för 2016 års försäljning kan du momsredovisa för 2016. Telge Energi skriver så här i sitt utskick “Överproduktion som skett under 2016 ska deklareras och betalas in senast i början av maj 2017”.

      Jag uppdaterar inlägget med denna info så blir det tydligare.

    • Angående för vilket år moms utbetald 2017 för försäljning 2016 ska tas upp ringde jag Skatteupplysningen i februari i år och frågade:
      Ska moms utbetald 2016 för el såld 2015 redovisas i momsdeklarationen för 2015?

      Den jag pratade med kunde inte svara direkt(!), men återkom sedan med det muntliga beskedet:
      Ska tas upp på 2015. Enligt mervärdesskattelag 13 kap 7§, för de som inte är bokföringsskyldiga: ta upp utifrån när skatteskyldighet inträtt, varan levererad då.

  4. Glömde att nämna: Jag frågade handläggaren på Skatteverket/Momsredovisning om jag var skyldig att betala in Moms som jag får innevarande (2016) år 2017. Svar Ja.

  5. Innebär detta att man kan köpa fler solpaneler och dra momsen för motsvarande belopp?
    Känns ju synd att ge bort den när man nu tvingats till så mycket pappersarbete av staten.

    • Jag kommer att begära avdrag för momsen på de panelerna jag kompletterat med i efterhand då all el från denna “nya” abläggning kommer att säljas. All egenkonsumstion täcks ju med råge av min första anläggning som jag betalat full moms på.

      • @TM. Intressant tanke. Återkom när du fått besked från Skatteverket så att vi får höra vad de tyckte!

    • Detta ämne har jag skrivit en del om tidigare, se Ska alla solcellsägare behöva momsregistrera sig?. Det finns en EU-dom i mål C‑219/12 med utgångspunkt från ett fall i Österrike som borde göra detta möjligt att dra av momsen för en solcellsinvestering.

      Sverige har dock gått sin egen väg. Sverige har ett avdragsförbud för mervärdesskatt för stadigvarande bostad, som Skatteverket uttrycker sig. Därför tillåter man inte avdrag för moms på investeringen i ett solcellssystem för småhusägare. Skatteverket har dock backat ett litet steg. OM man säljer all sin el får man dra av momsen. För boende i ett småhus är det dock inte så vid en normal installation.

      Jag har tidigare tyckt det vare högst tveksamt att Sverige skulle kunna ha denna begränsning när det finns en prejudicerande EU-dom. Det känns ungefär som med att regeringen först hävdade att energiskatten på egenanvänd el måste vi ha på grund av EU:s regelverk. Det är mycket svårt för en lekman att motbevisa ett sådant uttalande. Det märkliga när det gäller energiskatten var att det visade sig vara hittepå från regeringen, man hade inte frågat EU om detta utan gjort en egen tolkning…

      Min känsla är att Sverige gjort en egen tolkning även när det gäller avdrag för moms på investeringen. Fick vatten på kvarn vid senaste mötet i IEA PVPS Task 15 i Marrakech. I Holland kan man göra avdrag för momsen (21% i Holland) på investeringen om man som privatperson bildar ett företag och avdraget för moms på investeringen får man göra även om elen används i en privat bostad. Det var en privatperson jag pratade med, som fått detta momsavdrag.

  6. Om man vänder lite på frågan:
    Om nu inte alla elbolag är lika snabba i vändningarna som Telge, vilket jag misstänker att mitt lilla lokala bolag inte är, (det tog 8-10 månader att få till korrekta momsutbetalningar när dessa skulle införas). Vad händer då om mitt elbolag fortsätter att skicka med momsen efter 1 Januari om jag då har avregistrerat mig? Hur redovisas detta? Tror inte jag vill ge mig på att försöka få mitt elbolag att på något sätt “ta tillbaka” utbetald moms, kommer att bli mer än krångligt…och garanterat inte värt jobbet! Vet inte ens hur jag skulle lösa detta!

    Är det då inte smidigare (för mig som solcellsägare i alla fall, skiter i skatteverket just nu….) att i lugna och ro begära hos mitt elbolag att upphöra med momsutbetalningen för att DÄREFTER, när momsen slutat ramla ner i brevlådan, avregistrera mig?

    Får en momsredovisning extra på detta vis där jag redovisar ev. utbetald moms för 2017 men slipper en massa krångel om mitt elbolag skulle vara lite långsamma i vändningarna.

    Rätt tänkt?

    • Visst kan du göra så, men du får som sagt göra en extra momsredovisning då. Vitsen med denna förändring är att man ska slippa momsredovisningar från och med 2017. Du kan väl i alla fall fråga ditt elbolag hur de tänker göra med momsutbetalningar från och med januari nästa år. Då får du reda på om de har koll på läget.

      Telge Energi är tydliga med detta, de skriver: “Telge Energi kommer från och med den 1 januari 2017 inte betala ut moms till privatpersoner som säljer sitt överskott av solkraft.”

      • Hej
        Kan Telge göra detta innan privatperson i fråga godkänt att den inte vill ha moms? Om man som privatperson idag är registrerad för moms så kan det vara så att man även fortsättningsvis behöver vara detta då man exempelvis hyr ut en stuga på tomten, säljer frukt etc och detta belopp överstiger 30 000 kr/år. För kunder som inte är registrerade för moms så kan de från 1 januari börja att faktura utan moms. Men för de som idag är registrerade, kan verkligen Telge sluta betala ut utan moms innan de fått besked att kunden har avregistrerat sig?

        • Med alla olika besked som kommer från olika håll verkar detta vara en rejäl röra där personer får olika besked från elbolagen (i vårt fall Telge Energi) och från Skatteverket. Det verkar också som att Skatteverket har gett olika besked till olika aktörer som frågat.

          – Om man inte avregistrerat sig för moms borde elbolaget fortsätta att betala ut moms kan jag tycka som lekman. Skrev i en annan kommentar om er (Göteborgs Energi) beskrivning av den självfakturering som det är frågan om: “15. Fakturering av ersättning – självfakturering mellan Säljaren och Köpare. Köparen utför fakturering av ersättningen till Säljaren. Om Säljaren inte inkommer med skriftlig invändning mot utställd faktura inom 10 dagar så anses fakturan accepterad.””

          Om man har avregistrerat sig för moms eller om man aldrig har varit registrerad för moms borde elbolaget inte betala ut moms. Hur elbolaget ska veta att en avregistrering har gjorts har jag inte koll på.

        • Tillägg till kommentaren nyss. En fråga man ställer sig är om Skatteverket verkligen ska hinna med handläggningen av alla avregistreringar för moms mellan riksdagens beslut i början av december och årsskiftet. Känns som en högoddsare… Därför kan det mycket väl bli så att många solcellsägare får göra momsredovisning för 2017 också trots att regeringen fått solcellsägarna att tro att man ska slippa momsredovisning från och med 1 januari 2017. Ska bli intressant att se vilken upplösning denna thriller får…

  7. Angående “Överproduktion som skett under 2016 ska deklareras och betalas in senast i början av maj 2017”, och “För att man ska slippa momsredovisning från och med 2017 måste man avregistrera sig hos Skatteverket innan årsskiftet”.
    Går det över huvud taget att deklarera och betala in moms i maj 2017 avseende 2016 om man har avregistrerat sig för moms fr.o.m. 2017?

    • Det bör fungera eftersom deklarationen görs för 2016, då man var registrerad för moms.

  8. Frågade min elhandlare Falkenberg Energi angående Moms 2017.
    Fick följande svar.
    “Vi kommer att betala ut, precis som nu, 75 öre/kWh inklusive moms, i ersättning till dig. Enda skillnaden blir att du i fortsättningen inte behöver betala in momsen (15 öre/kWh) till skatteverket.”

    • Undrar hur de tänker då? Verkar helt fel tycker jag. Den moms som elbolaget betalar ut till anläggningsägaren tillhör staten, så om de fortsätter att betala ut ersättning inklusive moms måste anläggningsägarna momsredovisa och betala in momsen till staten (Skatteverket), precis som nu.

  9. Jag frågade mitt nätbolag om hur de ska hantera momsen för nätnyttan 2017 och fick följande svar “…har undersökt saken och som vi tolkar det så kommer vi inte att lägga på (betala ut) moms på nätnyttan – om du uppfyller kraven för momsundantaget i den nya lagstiftningen.”
    Mitt elhandelsbolag har ännu inte svarat avseende hur de ska hantera momsen för överskottsel 2017.

  10. Det kommer nog att klarna efterhand, vilka regler som gäller. Betalas moms ut till mig 2017 så är jag ej skylldig att betala in till staten, om jag nu fattat rätt.
    Moms är skatt och efterskänker staten momsen till alla som blir befriade att redovisa moms så inte mej emot.

    • Varför skulle du inte vara skyldig att betala in den moms du får utbetald från elbolaget 2017? Finns inget som talar för det enligt min åsikt.

      I regeringens budget sidan 3 står “För den som säljer för mindre än 30 000 kronor per år blir det frivilligt att fakturera, redovisa och betala moms på sin försäljning.”. Om du får moms utbetald av elbolaget måste du även fortsättningsvis momsredovisa och betala in momsen till staten (Skatteverket).

    • En detalj i samhanget är att det sätt utbetalningen av ersättning för solelen sker kallas självfakturering. Det är du som fakturerar elbolaget, men det är elbolaget som gör faktureringen åt dig. I exempelvis dokumentet ”Göteborg Energi DinEl AB:s Särskilda villkor för köp av Mikroproducerad el från privatpersoner” står det så här:
      ”15. Fakturering av ersättning – självfakturering mellan Säljaren och Köpare. Köparen utför fakturering av ersättningen till Säljaren. Om Säljaren inte inkommer med skriftlig invändning mot utställd faktura inom 10 dagar så anses fakturan accepterad.”

  11. Har just nu varit i kontakt med Skatteverket angående moms. Fick rådet ”sitt lugnt i båten,” vänta med att avregistrera dig för moms.
    Skatteverket: När förslaget är klart, vi vet ännu inte hur det kommer att se ut. Då kommer vi med anvisningar till elhandlare och solelproducenter.

    • Du har redan nämnt det i en tidigare kommentar till detta inlägg och jag ger samma svar igen:

      Om man väntar till att riksdagen tagit det formella beslutet i december är det inte säkert att Skatteverket hinner handlägga frågan före nyår och i sådana fall måste man momsdeklarera även för 2017, vilket är onödigt arbete. Man kan kanske tycka att det inte är mycket arbete för en enskild person. Men låt säga att det berör 10 000 småhusägare i Sverige under 2017 (antalet en gissning, finns tyvärr ingen exakt statistik), då pratar vi om motsvarande i runda slängar ett manår i arbetstid på en arbetsplats som slösas bort om alla skulle behöva momsdeklarera även för 2017.

      De flesta solcellsägare vet antagligen inte om att man måste avregistrera sig för att slippa momsredovisningen så det finns en risk att många missar att avregistrera sig, om inte elbolagen gör som Telge Energi och talar om detta för solcellsägarna.

      Enda anledningen att vänta med avregistrering är om man inte tror på att riksdagen kommer att ta beslutet i december. Eftersom förslaget är väl förankrat i riksdagen får dock kommande omröstning i riksdagen ses som en formalitet.

  12. Du har förmodligen rätt, men jag väntar med avregistrering. Om nu min elhandlare betalar moms till mig (2017) så har jag möjlighet att vidarbefodra det till Skatteverket. Att få stopp på utbetalningen kanske också är möjligt.
    Jag har inga kontakter i departementen. Har via omvägar hört att det kommer ett “paket” om solelenergi stöd och då är det förmodligen en hel del förändringar till det bättre för oss mikroprodicenter. Blir skattereduktionen kvar kan man undra.
    Inte omöjligt att moms beslutet kommer i december, det övriga förslagen får nog vänta.

  13. Man kan göra avregistreringen på verksamt.se.
    Logga in med BankId och klicka på raden om Din enskilda verksamhet.
    Välj sedan “Om företaget”.
    Klicka på “Lägg till/ ändra eller avsluta registrering”.
    Resten klarar Du själv.

    • Bra info!
      Förmodar att det därefter krävs någon slags handläggning hos Skatteverket? Vore intressant att veta hur lång handläggningstiden är hos Skatteverket.

      PS. En länk till e-tjänsten hos verksamt.se finns på Skatteverkets webbsida Ändringsanmälan SKV 4639 som jag hänvisade till tidigare. På sidan för avregistrering står “Skatteverket kommer sedan fatta beslut om återkallelse eller avregistrering så snart det är möjligt. När återkallelsen eller avregistreringen är klar kommer du att få en skriftlig bekräftelse där det framgår fr.o.m. när dina registreringar upphörde.”

      • Jag gjorde en avregistrering på verksamt.se den 17/11 och fick idag ett telefonsamtal från en handläggare på skatteverket.
        Hon frågade om avregistreringen avsåg förslaget på 30 000:-
        gränsen för moms. Eftersom det var så kommer avregistreringen ligga för bevakning tills beslutet fattats och därefter kommer den att ske.
        Jag rekommenderar att man i fältet för övriga upplysningar skriver att orsaken är den föreslagna gränsen för momsplikt.

  14. Hej!
    Enligt besked jag fått av en erkänt duktig företagsekonom är elhandlare (gäller alla näringsidkare) skyldiga att betala ut moms till säljaren av elenergi (varor och tjänster).
    Om momsbefrielse enligt förslag (30 000 kr) genomförs så finns det ingen skyldighet att redovisa momsintäkten för de som ej passerar gränsen.

    • Håller inte med om dina tolkningar så jag gör ett nytt försök att förklara det jag försökt säga tidigare. Hoppas att det blir någorlunda begripligt nu.

      Före 1 juli 2013 behövde små solelproducenter inte momsregistrera sig eftersom det fanns en omsättningsgräns på 30 000 kr under vilken man var befriad från momsregistrering.

      Den 1 juli 2013 tog man bort begreppet yrkesmässighet och ersatte det med ekonomisk verksamhet, från EU:s mervärdesskattedirektiv. Dock missade politikerna då att omsätta den gamla gränsen på 30 000 kr till en omsättningsgräns, vilket remissinstanser föreslagit. Detta gjorde att alla solcellsägare blev tvungna att momsregistrera sig, oavsett hur liten omsättningen man hade.

      Från 1 juli 2017 återinför politikerna beloppsgränsen på 30 000 kr och då behöver man inte längre vara momsregistrerad om man är under denna gräns. Man gör nu en politisk poäng av detta och säger att man underlättar för solcellsägarna, när man egentligen rättar till en politisk miss man gjorde 2013.

      Egentligen är det så att solcellsägaren ska fakturera elbolaget för såld el. MEN, här har elbolagen rationaliserat det hela och tillämpar så kallad självfakturering. Göteborgs Energi förklarar detta på följande sätt (min kursivering): ”Fakturering av ersättning – självfakturering mellan Säljaren och Köpare. Köparen utför fakturering av ersättningen till Säljaren. Om Säljaren inte inkommer med skriftlig invändning mot utställd faktura inom 10 dagar så anses fakturan accepterad.”

      Om man är momsregistrerad ska moms läggas på försäljningspriset. Momsen ska momsredovisas årligen och betalas in till staten (via Skatteverket) av solcellsägaren.

      Om man inte är momsregistrerad ska ingen moms läggas på försäljningspriset. Solcellägaren slipper då den årliga momsredovisningen.

      För 2017 skulle det teoretiskt kunna bli så att solcellsägaren hunnit avregistrera sig för moms före årsskiftet (fast Skatteverket verkar avvakta med avregistreringarna till efter riksdagsbeslutet, så i praktiken hinns det kanske inte med före nyår), men att elbolaget av någon anledning felaktigt lägger på moms på försäljningspriset för solel såld efter nyår. Enligt Göteborgs Energis avtalsvillkor borde man då som solcellsägare göra en skriftlig invändning av detta och påpeka att momsen inte ska betalas ut av elbolaget eftersom det är en felaktig faktura från dig som säljare, som köparen elbolaget låtit utfärda åt dig.

      Det finns en del frågetecken hur detta kommer att fungera i praktiken och det kan kännas rörigt, men det är inga livsavgörande frågor så man får ta det med ro. Kan dock inte låta bli att tänka tanken att med bättre politiskt förutseende 2013 hade vi helt sluppit denna momsröra…

      PS. Det är inget tvång att avregistrera sig från moms. I regeringens budget sidan 3 står “För den som säljer för mindre än 30 000 kronor per år blir det frivilligt att fakturera, redovisa och betala moms på sin försäljning.” Men eftersom det är ett nollsummespel för de små solelproducenter vill väl alla slippa detta.

  15. Hej Bengt.
    Tack för dina tips och kunskaper som du sprider.
    Vill bara tala om att det gick utmärkt att lämna in momsavregistreringsanmälan via e-tjänsten på deras hemsida. Det tog ca 3 minuter om man har bankID i mobilen, smidigt!

    När man kommer till frågan om momsavregistrering så svarar man ja, på nästa sida skriver man in vilket datum man önskar.

    /Anders

  16. Någon som fått beslut ännu från Skatteverket om momsbefrielse?
    Mitt nätbolag har nu hört av sig och efterfrågar kopia på beslutet.

    • Ja, jag fick följande meddelande med ytpost från Skatteverket (Rickard Markgren, tel 010-572 39 13) en vecka efter inskickad ändringsanmälan: “Skatteverket har på din begäran avregistrerat dig för moms. Avregistreringen gäller fr.o.m. den 1 januari 2017.”

      • Jag gjorde en avregistrering på verksamt.se i slutet på November men har inte fått besked. Var du ute tidigare med din ansökan?

        • Jag postade blanketten till Skatteverkets inläsningscentral 19 nov.

  17. Jag talade med Skatteverket som sa att ingen avregistrering kan ske före det att lagen träder ikraft 2017-01-01.

    • Avregistreringen kan väl ske före 1 januari, men den träder inte i kraft förrän 1 januari. Att döma av det svar som Henrik Zetterström citerade nedan: “Skatteverket har på din begäran avregistrerat dig för moms. Avregistreringen gäller fr.o.m. den 1 januari 2017.”

    • Följande stod att läsa då jag ansökte i Verksam om avregistrering:
      “Skatteverket kommer sedan fatta beslut om återkallelse eller avregistrering så snart det är möjligt.
      När återkallelsen eller avregistreringen är klar kommer du att få en skriftlig bekräftelse där det framgår fr.o.m. när dina registreringar upphörde.”

Kommentarer är stängda.